3 Aralık 2008 Çarşamba

“3 ARALIK ULUSLARARASI (DÜNYA) ENGELLİLER GÜNÜ”

Bu özel güne değinmeden geçmek istemedim önce ufak bi teorik bilgi alıntı yapıyorum izninizle :

''Dünya Engelliler Günü engelli bireylerin sorunlarına dikkat çekmek ve çözümler üretmek için çeşitli etkinliklerin uluslararası alanda organize edildiği bir gün özelliği taşımaktadır. Bu özel gün kapsamında en önemli vurgu; her türlü koşul ve olanağın engelli bireyler ve engelli olmayan bireyler için EŞİT olması gerekliliğidir.
Dünyada yaklaşık 600 milyon kişinin herhangi bir engeli bulunmaktadır. Engelli bireylerin büyük bir çoğunluğu (400 milyon kişi) az gelişmiş ve yoksul ülkelerde yaşamaktadırlar. Dünyada engellilerin 500 milyonu çalışma yaşındadır. Varsıl ülkelerde bu yaş grubundaki engellilerin %50-70’inin herhangi bir işi yok iken bu rakam yoksul ülkeler için %80-90’a ulaşmaktadır. Herhangi bir işkolunda çalışmayan engellilerin sağlık başta olmak üzere pek çok hakkı bu olumsuzluk üzerinden ihlal edilmektedir. Süregen (kronik) hastalıklar, yaralanmalar, trafik kazaları, şiddet, yaşlanma ile birlikte artan sağlık sorunları gibi durumlar sağlık açısından da öncelikli olumsuzluklar arasındadır. Türkiye’de engelli bireylerin sayısı ile ilgili yapılmış en kapsamlı çalışma Başbakanlık Özürlüler İdaresi tarafından 2002 yılında yapılmış olan ve nüfusun %12,29’unu (yaklaşık 1,8 milyon kişi) oluşturan bir veriye dayanmaktadır. Engelli bireyler ülkemizde çoğunlukla işgücüne katılmamakta (%78,29), tedaviye gereksinimleri oldukları halde önemli bir kısmı (yaklaşık yarısı) tedavi olanaklarını kullanamamaktadırlar.

Engelli bireylerin haklarının daha güçlü savunuculuğunun yapılabilmesi için 2006 yılında Birleşmiş Milletler Genel Kurulu’nda “Engellilerin Hakları Konusunda Sözleşme” kabul edilmiştir. Bu sözleşme ile engellilerin çalışma yaşamına katılabilmeleri için koşulların yeterince sağlanamadığına vurgu yapılmakta; bu yapay engelin ortadan kaldırılabilmesi için bütün taraf ülkelerin birlikte mücadele etmeleri gerektiği üzerinde durulmaktadır. ''

birkaç gün öncede muhteşem bir başarı elde ederek bizleri sevindiren galatasaray tekerlekli sandalye basketbol takımı kıtalar arası şampiyonluğuna namağlup olarak ulaştı. kendilerini tebrik ederiz.


Tüm engelli arkadaşlarımızın gününü kutlarız...

17 yorum:

Sagır Kedi dedi ki...

Merhaba,blogunuz hayırlı uğurlu olsun.Aslında isimleriniz dikkatimi çekti.Mısır tarihi ile çok ilgiliyimdir.
İşitme kayıplı engelli insan olarak ne yazık ki ülkemizde engellilere yeterince değer verilmiyor.Defalarca biz durumumuzu kabul ettiğimizi insanlara anlattığımız halde hala bize acıyorlar,2.sınıf muamelesi yapıyorlar.Bizde tüm gücümüzle bunlara karşı yılmıyoruz,yılmamaya çalışacağız.Yine de her şeye rağmen engelliler günümüz kutlu olsun.

Amenhotep dedi ki...

selam :) ne kadar ilgilisin merak ettim doğrusu ? insanlarımız hep acıdıkları için acınacak durumlara düşerler, düştüklerinde ancak pişman olur akılları başlarına gelir... bu bi kısır döngüdür sanırım. ister inan ister inanma ama hep hayalim bi şirket kurduğumda personelimin yüzde 3 ü değil yüzde 97 si engelli çalışan olacak, onlarla neler başarılabildiğini herkese bir kez daha kanıtlamak istiyorum.

Last Station dedi ki...

hic birimizin birgun engelli olmayacagi garanti degil. o yuzden engellilerin yasam sartlarini kolaylastiracak yollara destek olmak lazim. turkiye'den daha geri kalmis bir memlekette yasamadigim icin bilemiyorum ama turkiye'nin engelli vatandaslarina sagladigi olanaklar yok denecek kadar az. tekerlekli sandalye kullanan vatandaslari icin ne kaldirimlari uygun ne binalari. zaten tekerlekli sandalyeler desen 300 yil oncesinin teknolojisinde kalmis. butun yeni cikan arabalarin en son modellerini getirtirken, cok basit bir duzenekten meydana gelen power wheelchair saglanmiyor insanlara nedense. ayrica ne okullarda ne de calisma hayatlarin da bir kolaylik saglanmamasi da bir baska ayip.

Amenhotep dedi ki...

ben sana sadece bir örnek vereyim türkiyenin zihniyetini algılayabilmen için sanırım yeterli olur :
metrodan in o guru kalabalık ile yürü ama seyret insanları, yolun yarısına geldiğinde sağa bak özürlü asansörüne , bu ankara içinde istanbul içinde geçerli, ve bir tane engelli insan biniyor ise o asansöre (nadirdir) ne olayım. hepsi bedenen fiziken engelsiz ama beyin yapısı olarak özürlü! insanlar saygısızlar ben daha ne diyeyim :(

Sagır Kedi dedi ki...

Şu an Ramses serisini 2.kez okuyorum mesela:)))
Bu arada kısır döngü anekdotunda haklısın.Bugün okuduğum bir yazıda şirketlerde %82 oranında engelli eleman boşluğu varmış.Hiç çabalamıyorlar bu aralar da krizi bahane ediyolar.Zor bu memlekette engelli olmak çok zor...

Last Station dedi ki...

obama icin amerikalilardan daha cok sevinen turkler, amerikayi bu hale getiren etkenleri dusunmeden kendilerine de bir obama gelecegi hayalini kuruyorlar. obama tesadufen gelmedi bulundugu yere. medeni bir ulkede, medenileserek, medeni bir halkin secimiyle geldi. burada engelliler icin ayrilan park alanlari neredeyse engelli olmayan insanlarla esit. hic bir zaman bu alanlar dolmamasina ragmen kimsenin o raya parkettigini gormedim arabasini. arada boyle bir medeniyet farki var.

Amenhotep dedi ki...

hayal kurmak ile olsaydı ooo ... medeniyet farkı olmasında ülkenin gelişmiş olmasının da büyük etken olduğunu hatırlatmak isterim. şuda bir gerçek ki osmanlı son dönemlerinden beridir geri kafalı olmanın getirmiş olduğu zararları yaşıyoruz bu kafayla anca: batman diye dava açarız isim hakkımızı kullandı diye!, yada obama için bilmem kaç koyun kesilir .........

Amenhotep dedi ki...

sagır kedi: maşallah paylaşımlarınızı bekliyorum efem :) o yazıyı bende okumuştum o kadar istihdam edilmesi gereken pozisyon varken malesef kriz bahane edilerek doldurulmuyor. of of şu yıllar biraz hızla geçsede bizimde egemen olacağımız yaşlar pozisyonlar gelse çünkü konuşmaktan sıkıldım yoruldum eyleme geçmek hareketlerde bulunmak istiyorum...

Last Station dedi ki...

bir diger yanlista gecmisi suclamak bence. ben bir osmanli hayraniyim. muhtesem bir uygarlikti bana gore. batma sebebi ise cok basit. sekilcilik. bati ozentisinin sadece sekilcilik olarak algilanmasi. turkiye'nin de halihazirdaki sorunu bu. hala sekilcilikle ugrasiliyor. medeni olmak sekle bagli saniliyor. teknoloji uretimi sifirken orumcek kafa uretimi son hiz devam ediyor. medeni olma yolunda onemli bir adim atilamiyor maalesef.

Amenhotep dedi ki...

güzel bir noktaya parmak bastınız, osmanlı... tarihimize sahip çıkmalı okumalı bilmeli ama önemli olan hatalarımızdan da ders çıkarmalıyız. ilber ortaylının kitaplarında belirttiği gibi osmanlının ekonomi kültür sanat dallarında, bu tımar konularında bilhassa viyana kuşatmasına kadarki dönemde askeri yapılanma harükulade şaheser. ama geri kalmışız seninde belirttiğin gibi şekilcilikte denebilir, yüzeysel bi bakış açısı ile devrimin gerçekleştirilememesi matbaa bile kaç iki yüz kusur yıl sonra girebildi ülkemize, ve dilimize çevrilen basılan kitap sayısı adamların bir kaç yılda bastıklarına bile yetişememiş. sonra osmanlının son dönemleri, çanakkale savaşları döneminde de en çok görülen eksiklik sanayi ekonomi yok sıfır, silah yok mermi yok un şeker fabrikası yok of of :(( biz akıllanamıycaz ya

Sagır Kedi dedi ki...

Amenhotep sanırım osmanlı döneminden kalma falan derken herhalde hani bir şeye kızarız da "mağara adamı mısın?"falan deriz de herhalde öyle dedin sanırım yoksa Osmanlı devleti iyisiyle kötüsüyle yine de bizimdir.Eskiden dünyanın her yerinde sakatlara pislik muamelesi yaparlardı o ayrı bir konu.Yalnız biz bugün yaşıyoruz bugünler engellilerimiz için hele bu memlekette yaşam zor...Bu arada Last Station arkadaşıma katılıyorum teknoloji çağındayken daha bir ilerleme kaydetmemiz gerekirdi maalesef...Hükümet iktidar ve zenginlik derdinde dünyayı yönetenler de öyle...İnsanlarımızı kim düşünecek ki...

Last Station dedi ki...

neyse konu engellilerdi, oyle kalsin. boyle tartismaya devam edersek komunizmden girip, fasizmden cikacagiz:))

Sagır Kedi dedi ki...

Bende engellilerden bahsetmiyor muyuz diyecektim de Amonhotep coştu coştuu:)))

Amenhotep dedi ki...

evet ne diyordum :P evet engelliler günü kutlu olsun işte böyle beni bırakırsanız anacım susturamazsınız ,) (bi reklam varya sürekli dönüyo su aralar, bi cocuk var taksiye binemiyo herkes cık cık diyo bi an o gibi hissettim kendimi susturdunuz cık dediniz ya bana ühühüh :P)

Last Station dedi ki...

ben konusurum, beni durduramazsin:)) ama engelliler basligi altinda konusmanin konudan sapmaya neden olacagini dusundugum icin oyle bir fikir one surdum. yoksa ayni anda 10 farkli konuda tartisacak kapasiteye sahibim:)))

Sagır Kedi dedi ki...

Oyy açalım bir talk board orada konudan konuya atlayak:)))Şaka bir yana evet engelsiz bir dünya dilerim gene de...

Amenhotep dedi ki...

ikinizde de potansiyeli görebiliyorum gözlerinizden fışkırıyor :P